V polovině šedesátých let byly ČSA na tehdejší dobu velmi moderní leteckou společností. Na krátkých tratích byly používány Avie-14, jenž byly vylepšenou verzí IL-14. Tu-124V byly používány na evropské linky na západ, jako například Frankfurt, Zurych nebo severské státy. Il-18 létaly společně s Tu-104 na všech linkách od Bratislavy po Jakartu. Na dálkové linky byl spíše nasazován TU-104A, který i několikrát mezipřistával cestou do cílové stanice. Jediná transatlantická linka do Havany byla v té době obsluhovaná Bristol Britannií anebo IL-18D, ale létat přes atlantik turbovrtulovým letadlem bylo již zestaralé. Vznikl tedy požadavek na dálkové letadlo, které by ČSA umožnilo moderní létání přes atlantik a zárověň rozšíření linek do Kanady a USA. Vedení ČSA vybíralo proudové dálkové letadlo mezi B-707, DC-8 a VC-10. U posledního se dokonce přípravy dostaly tak daleko, že již byly vybráni pracovníci pro školení u Vickerse a byly připraveny učební materiály. Bohužel politická situace roku 1968 nebyla nijak tomuto nakloněna a sověti prosadili své IL-62, přestože měli v té době jen několik kusů připravených ke zkušebnímu nasazení do pravidelného provozu. První pronajatý letoun CCCP-86666 byl teprve jedenáctým vyrobeným IL-62 vůbec, včetně prototypů . ČSA jej nejprve nasadily na dálkovou linku na Dálný východ a v mezeře mezi linkami na východ byl nasazován do Londýna. Protože letoun byl poměrně často v revizích v SSSR, dodání vlastních IL-62 roku 1969 umožnilo otevření linek do Kanady, USA a změnu typu na lince do Havany. Il-62 postupně nahrazoval IL-18 a hlavně TU-104A na jejich linkách. Síť linek ČSA můžete vidět na mapce.
Pozdější verze -M byla vybavena novějšími motory, jiným provedením klimatizace a přídavnou kýlovou nádrží a nově uspořádaným kokpitem. Zajímavostí je i letoun OK-GBH, který byl takový hybrid mezi IL-62 a IL-62M, měl staré motory chyběla kýlová nádrž.
Nemá cenu vypočítávat, kde všude IL-62 ČSA byly. Mezi to nejzajímavější patří Mexico, Luanda anebo přepravy vojáků OSN na Fidži. V neposlední řadě létaly i letní chartery. Nejdříve do Bourgasu a Konstanty, po změně režimu je nahradilo Řecko, Tunisko, Španělsko a mnoho dalších. U ČSA sloužila tato letadla více než 25 let.
Stejně tak LOFMV používal IL-62 a později verze -M v salonní úpravě. Pro přepravu prezidenta republiky se celkem vystřídaly 4 letadla, protože jejich životnost pro přepravu hlavy státu byla v té době časově omezena.
IL-62/M používalo i několik charterových společností. Jejich historie je popsána u jednotlivých fotografií.
V současné době je možno na našem území vidět již jen jeden IL-62, a to na přechodu do Rakouska-Hatích, ve Vyškovském leteckém muzeu je vystaven motor NK-8-4 z IL-62.
petrp slovosled a pravopis: Lucka
|