index
BuiltWithNOF
Logo_final
ok5804m1
Logo2_CSA_180

Fotografie letadel ČSA

Fotografie letadel Air Moravia-Eismann

Fotografie leradel Bemoair

Fotografie letadel Egeretta

Fotografie letadel Ensor Air

Fotografie letadel LOFMV-VIP

Fotografie letadel Espe Air

Fotografie letadel GEA/Air Prague

Fotografie letadel IDG

V polovině šedesátých let byly ČSA na tehdejší dobu velmi moderní leteckou společností. Na krátkých tratích byly používány Avie-14, jenž byly vylepšenou verzí IL-14. Tu-124V byly používány na evropské linky na západ, jako například Frankfurt, Zurych nebo severské státy. Il-18 létaly společně s Tu-104 na všech linkách od Bratislavy po Jakartu. Na dálkové linky byl spíše nasazován TU-104A, který i několikrát mezipřistával cestou do cílové stanice. Jediná transatlantická linka do Havany byla v té době obsluhovaná Bristol Britannií anebo IL-18D, ale létat přes atlantik turbovrtulovým letadlem bylo již zestaralé. Vznikl tedy požadavek na dálkové letadlo, které by ČSA umožnilo moderní létání přes atlantik a zárověň rozšíření linek do Kanady a USA. Vedení ČSA vybíralo proudové dálkové letadlo mezi B-707, DC-8 a VC-10. U posledního se dokonce přípravy dostaly tak daleko, že již byly vybráni pracovníci pro školení u Vickerse a byly připraveny učební materiály. Bohužel politická situace roku 1968 nebyla nijak tomuto nakloněna a sověti prosadili své IL-62, přestože měli v té době jen několik kusů připravených ke zkušebnímu nasazení do pravidelného provozu. První pronajatý letoun CCCP-86666 byl teprve jedenáctým vyrobeným IL-62 vůbec, včetně prototypů . ČSA jej nejprve nasadily na dálkovou linku na Dálný východ a v mezeře mezi linkami na východ byl nasazován do Londýna. Protože letoun byl poměrně často v revizích v SSSR, dodání vlastních IL-62 roku 1969 umožnilo otevření linek do Kanady, USA a změnu typu na lince do Havany. Il-62 postupně nahrazoval IL-18 a hlavně TU-104A na jejich linkách. Síť linek ČSA můžete vidět na mapce.

Pozdější verze -M byla vybavena novějšími motory, jiným provedením klimatizace a  přídavnou kýlovou nádrží a nově uspořádaným kokpitem. Zajímavostí je i letoun OK-GBH, který byl takový hybrid mezi IL-62 a IL-62M, měl staré motory chyběla kýlová nádrž.

 Nemá cenu vypočítávat, kde všude IL-62 ČSA byly. Mezi to nejzajímavější patří Mexico, Luanda anebo přepravy vojáků OSN na Fidži. V neposlední řadě létaly i letní chartery. Nejdříve do Bourgasu a Konstanty, po změně režimu je nahradilo Řecko, Tunisko, Španělsko a mnoho dalších. U ČSA sloužila tato letadla více než 25 let.

Stejně tak LOFMV používal IL-62 a  později verze -M v salonní úpravě. Pro přepravu prezidenta republiky se celkem vystřídaly 4 letadla, protože jejich životnost pro přepravu hlavy státu byla v té době časově omezena.

IL-62/M používalo i několik charterových společností. Jejich historie je popsána u jednotlivých fotografií.

V současné době je možno na našem území vidět již  jen jeden IL-62, a to na přechodu do Rakouska-Hatích, ve Vyškovském leteckém muzeu je vystaven motor NK-8-4 z IL-62.

                                                                                                                                       petrp    slovosled a pravopis: Lucka       

Já s JBI vDUB

Moje vzpomínka na IL-62M, OK-JBI v Dublinu 1993

[Home] [Historie] [Technické údaje a popis] [Provozovatelé a články] [Angola] [Česká republika] [Čína] [Egypt] [Gambie] [Gruzie] [Guyana] [Holandsko] [India] [Japonsko] [Kambodža] [Kazachstan] [Kuba] [Libye] [Maďarsko] [Mozambik] [Německo/NDR] [Polsko] [Rovníková Guinea] [Rumunsko] [Ruská federace/SSSR] [Severní Korea] [Středoafrická republika] [Svazijsko] [Ukrajina] [Uzbekistan] [Zaire] [Production list] [Havárie] [Seznam podkladů]