Sovětské dopravní, proudové, čtyřmotorové letadlo pro 161 až 204 cestujících (podle verze).
První stroj vzlétl v lednu 1963 a první let s cestujícími se uskutečnil 10.3.1967 na linkách Moskva – Chabarovsk a Moskva – Novosibirsk. Na mezinárodní lince se Il-62 poprvé objevil 15.9.1967, když, u příležitosti Světové výstavy v Montrealu, létal na lince Moskva – Montreal. Na Ruzyni se objevil poprvé už při předvádění na jaře 1967. V letech 1965 – 1971 byl Il-62 pravidelně vystavován na pařížském aerosalonu.
ČSA získaly první vlastní Il-62 (OK-YBA"Praha") v říjnu 1969. Ovšem již od r. 1968 měly pronajaty dva stroje od Aeroflotu. Celkem ČSA vlastnily devět strojů Il-62. Druhý Il-62 nesl ozn. OK-YBB a 27.11.1969 byl pokřtěn jménem “Bratislava”. I další nesly jména československých měst nebo podniků (např. OK-ABD byl 19.3.1971 pokřtěn jménem “VSŽ Košice”, dále létaly OK- ZBC "Vítkovice", OK-DBE "Brno", OK-DBF "Brno Trade Fair", OK-EBG "Bánská Bystrica", OK-GBH "Ústí nad Labem"). Jeden stroj IL-62 létající u ČSA byl vypůjčen od vládní letky.
Starší Il-62 byly poháněny motory Kuzněcov NK-8-4. Mladší Il-62M měl za pohonné jednotky výkonnější a úspornější Solověv D-39KU. Strojů Il-62M létalo u ČSA šest (OK-JBI "Plzeň", JBJ "Hradec Králové" a KBK až KBN). Jeden z nich prošel také službou u vládní letky. Existovala i verze Il-62MK, která u nás nelétala.
ČSA poslaly do zahraničí Il-62 poprvé na lince Praha – New York (přes Montreal), a to dne 4.5.1970. Postupně se objevily i na dalších linkách: Praha – Paříž 3.11.1970; Praha – Djakarta 7.11.1970; Praha – Havana 15.11.1970 a na linkách dalších.
Po vyřazení od ČSA (poslední v říjnu 1991) létaly některé stroje u soukromých let. společeností.
Zákl. technické údaje pro Il-62M: délka: 52,12m max. rychlosti 1000km/hod. rozpětí: 43,20m dolet: 10 300km dostup: 12 000m
|